Варажба, скокі праз вогнішча і пошукі папараць-кветкі. З якімі абрадамі і павер’ямі звязана свята Купалля і што трэба рабіць у таямнічую купальскую ноч
Фалькларыст распавёў “ГП” аб традыцыях купальскай ночы.
Дацэнт кафедры беларускай філалогіі ГрДУ імя Янкі Купалы, член Саюза пісьменнікаў Беларусі, фалькларыст Руслан Казлоўскі распавёў “ГП” аб традыцыях купальскай ночы, якія існавалі з далёкіх часоў і шмат у чым захаваліся па сённяшні дзень не толькі на Гродзеншчыне, але і ў іншых рэгіёнах Беларусі.
– Часам можна пачуць двайную назву гэтага свята – Ян або Іван Купала. Звязана гэта з такім святам у хрысціян, як дзень народзінаў Яна Папярэдніка, які, як вядома, ахрысціў Ісуса Хрыста ў рацэ Іардан.
Наконт святкавання Купалля, існавала шмат традыцый. Пачыналася з таго, што дзяўчаты з самай раніцы 24 чэрвеня (ў сённяшні час гэта 6 ліпеня) беглі на поплаў, каб сабраць зёлкі. Падчас збору яны спявалі песні замоўнага характару, што надавала гэтым раслінам моц. Сабраныя зёлкі захоўваліся ў чырвоным куце пад абразамі. Потым гэтыя зёлкі дапамагалі ад розных хваробаў і нават ад вядзьмарства, а кідалі іх ў купальскі агонь як сімвал асвячэння агню. Зёлкі ўпляталіся ў вянкі пад песні, дзе жадалі добрага ўраджаю і шчаслівай сям’і. Вось у такіх вянках, як верылі, была магія, якая была накіравана на каханне, дабрабыт, на знаходжанне жаніха як са сваёй вёскі, так і з іншых.
Песні, якія спяваліся ў святочны час, былі вясельна-абрадавага характару. Назіраюцца і шлюбныя, любоўныя матывы, магічныя любоўныя элементы, сустракаецца варажба і замовы. У песнях Гродзеншчыны захоўваюцца элементы такога культу, як пакланенне сонцу. Абрады, традыцыі, павер’і Купалля можна знайсці ў народных прыкметах. Напрыклад, на Купалле раса – будуць агуркі. На Мастоўшчыне ўвогуле была свая цікавая прыкмета – пералезеш 12 платоў па агародах у дзень Яна – выканаецца жаданне.
У адрозненне ад Гродзеншчыны на Палессі існаваў звычай спальвання жывога дрэва. На свята ішлі ў лес, клалі сухую бяросту на жывое дрэва і затым спальвалі яго. Пад спальваемае дрэва неслі качан капусты, каб капуста расла, ці бурак, каб быў ураджай. Лічылася, што праз агонь сіла сонца сыйдзе на буракі, капусту і іншае. Вось фалькларысты лічаць, што гэта сімвал сусветнага дрэва, – расказвае Казлоўскі Руслан.
Цікавыя звесткі ёсць пра архаічную мадэль свету – Сусветнае Дрэва. Але што значыць дадзеная мадэль? Сусветнае Дрэва – цэнтр свету, што злучае Неба, Зямлю і Падземнае царства; сімвал жыцця, абнаўлення, Космасу, вызначаецца мудрасцю. У Дрэве можна знайсці і паралельную структуру з целам чалавека, а таксама з яго дзейнасцю: крона – галава, ствол – тулава, карані – канечнасці; малюецца вобраз генеалагічнага дрэва чалавека, сям’і, дрэва жывых вядомых жывёл, дрэва моў і г.д. Вобраз Дрэва шмат упамінаецца ў міфах, казках, песнях, прыкметах і замовах.
– На Віцебшчыне існаваў абаходны абрад. Яго ўдзельнікі прыходзілі ў кожны дом, спявалі адмысловыя рытуальныя песні і атрымлівалі за гэта ўзнагароду. Ён падобны да каляднага абраду. У сваю чаргу на Міншчыне выконвалася спальванне “ведзьмы”. Рабілася лялька, што ўвасабляла ведзьму, якая потым спальвалася на купальскім вогнішчы. А на Палессі рабілася спальванне костак коней, кароў, авечак, так, лічылася, нішчыцца зло.
Сярод абрадаў вылучалася варажба, менавіта дзявочая. Дзяўчаты бралі вянкі, пасярэдзіне яны рабілі такое перапляценне з ільну, прымацоўвалі туды свечку, якая запальвалася ад купальскага вогнішча. Так рабілі на Гродзеншчыне. У іншых рэгіёнах Беларусі было трошкі інакш: дзве трэсачкі ставілі накрыж, а тады ўжо на іх прымацоўвалі свечку. Пасля гэтага разам з замовай вяночкі пускалі на ваду. Глядзелі: калі плыве вяночак, то дзяўчына скора выйдзе замуж, калі стаіць – чакай наступны год, павольна круціцца – застанешся ў старых дзеўках, топіцца – хуткая смерць.
У многіх раёнах Беларусі і ў прыватнасці ў Гродна купальскае вогнішча размяшчалася каля рэчкі або возера, магчымае месца дапускалася на скрыжаванні дарог. Само вогнішча запальвалася толькі пасля таго, як знікне за гарызонтам сонца, – расказаў Руслан Казлоўскі.
Купальскае вогнішча ў тыя часы лічылася свяшчэным. Яно ўвасабляла і сімвал знішчэння старога, непатрэбнага, злога, каб прынесці ў свет новае. Таксама гэта і своеасаблівая мяжа, паласа, якую пераскоквалі маладыя і закаханыя, тым самым становячыся дарослымі. Вогнішча – сімвал свята, з якім праводзяцца шматлікія рытуалы і абрады на добрае ў жыцці і на ахову ад злога ўмяшальніцтва. Народ верыў, што агонь мае магічную і цудадзейную сілу, што можа лячыць хворых, даваць добры ўраджай пры тым, што дадуць “ахвяру” (кінуць у агонь, напрыклад, пучок лёну ці жыта, аўса).
– Вечарам жа дзяўчаты спявалі і з вянкамі ішлі да купальскага вогнішча. Там ужо вадзілі карагоды. Абавязковымі былі скокі праз агонь. У гэтых скоках закладзена магічная аснова. А гэта: збаўленне ад усяго злога і ад якіх-небудзь грахоў. Пераскочыць важна было і для закаханых. Калі яны не расчапілі рукі, тады яны заўсёды будуць разам.
Цэнтрам Купалля з’яўляецца папараць-кветка. Папараць-кветка цвіце апоўначы ў гушчары лесу і гарыць быццам агонь, – распавядае Казлоўскі Руслан. – У купальскую ноч, калі хтосьці знойдзе ці ўбачыць яе, то стане празарлівым, зразумее мову мноства жывёл і раслін, атрымае незвычайныя здольнасці і іншае. Але не кожны здолее адшукаць: на шляху нячысцікі перашкаджаюць (вопратка чапляецца за дрэвы, драпаецца твар, карані робяць падножкі і іншае). Яшчэ небяспечным з’яўляецца і тое, што падчас пошукаў чалавек ад страху можа загінуць.
А ці ведалі вы, што цвяценне папараць-кветкі мае навуковае абгрунтаванне? Згодна з гэтым, навукоўцы тлумачаць выпраменьванне гэтай кветкі тым, што споры папараці здольны ў найменшай ступені свяціцца. Але гэта адбываецца не з кожнай. Такая з’ява назіраецца ў каралеўскай папараці, якая ў сваю чаргу на сённяшні дзень з’яўляецца самай рэдкай раслінай у Беларусі і занесена ў Чырвоную кнігу. Яе можна знайсці ў Белавежскай пушчы.
– Усе людзі, якія сабраліся ў купальскую ноч, чакалі ўзыходу сонца. І згодна з гэтым утварылася павер’е: пераліваецца сонца, грае – новыя вяселлі, добрыя ўраджаі і гаспадарка. Раніцай сонца знаходзіцца ў вадзе і тады вельмі важна было старым і малым зайсці ў гэтую ваду (у раку ці возера). Купальская вада, у якой быццам знаходзіцца сонца, лечыць ад розных хвароб, нямогласцяў, нават надае сілы, моц.
Як верыў народ, менавіта ў гэтыя дні пачынаюць дзейнічаць ведзьмакі. Яны наносілі вялікую шкоду як людзям, так і гаспадарцы. Абарона – абавязковая справа падчас дзеяння злых сіл. Абараняліся так: у страху хаты клалі палын, лопух, чартапалох для таго, каб ведзьмакам не ўдалося сапсаваць гаспадарку. У хлявах каля акна і на парогі клалі крапіву – не ўвайдзе ніякая злая сіла. З кожным днём ад ночы Купалля мацнелі ведзьмакі і розныя злыя сілы. Патрэбна было тады раскідваць галавешкі з купальскага вогнішча па полі, каб ведзьмакі не паламалі жыта. Яшчэ ўтыкалі асінавыя галінкі па канцах поля, дзе ў выніку ўтвараўся бар’ер ад злых сіл, пасля чаго яны не маглі туды пранікнуць, – так пра гэта распавёў Руслан Казлоўскі.
Вось так святкавалі Купалле нашы продкі, рэшткі гэтых традыцый можна назіраць і сёння. Бо Купалле – каштоўная скарбонка гісторыі і традыцый беларускага народа.